lördag 30 mars 2013

The Fifth Element (1997)

The Fifth Element, i regi av Luc Besson, hör till den undergenre av Science Fiction som jag vanligtvis inte gillar; en slags seriemagasins-fantasy-kitch med helt överdrivna karaktärer (nästan karikatyrer), och främmande "raser" med orealistiska, groteska utseendeen. Blade Runner (som jag skall återkomma till) kunde vara ett exempel på motsatsen.

På något sätt lyckas Fifth Element ändå fascinera. Det kan bero på skådespelarna. Bruce Willis passar ju alltid i rollen som den osannolike hjälten, som av en slump kastas in i händelsernas mitt. Supermodellen Milla Jovovich gör en bra prestation som den sårbara Leeloo, som beövs för att rädda världen från - ja, det är inte alldeles tydligt, men något farligt är det (och det onda har dessutom benägen hjälp på Jorden). Ian Holm, som vi senare minns som Bilbo i  Sagan om Ringen, spelar en präst som för handlingen framåt och sköter en stor del av det som på engelska kallas exposition (d.v.s. förklarar för tittarna vad som pågår).

Kompetent produktion och effekter, även om jag (med åren) börjat får lite problem med orealistiska grejor som flygande bilar, ljud i rymden o.s.v. Kanske jag vill ha allt mer Science än Fiction, i min Science Fiction.

Region 1 DVD, flipper med 16:9 (effektiv 2.35:1) på ena sidan och 4:3 på andra. Inga extras att tala om. Skaplig överföring, den senaste Blu-Rayn har enligt rapporterna dock helt överlägsen bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar